به تخیل ژول ورن، که فکر می‌کنم، به کتاب بیست هزار لیگ زیر دریا یا سفر به اعماق زمین، به این نتیجه می‌رسم که بشر به هر چیزی که در تخیلاتش است دست یافته است. یک نسخه پیشرفته از دنیای فیزیکی را در نظر بگیرید، دنیایی که عناصر دیداری و شنیداری دیجیتال و سایر محرک های حسی از طریق فناوری به دست می آیند. این طرح کلی از فناوری واقعیت افزوده یا AR است. امروزه تقریبا تمامی شرکت های بزرگ دنیا اهمیت واقعیت افزوده را می دانند و از فناوری AR به عنوان روش بازاریابی جدید خود استفاده می کنند. اما فناوری AR دقیقا چیست؟ با ما همراه باشید تا همه چیز را در مورد فناوری AR یا واقعیت افزوده توضیح دهیم. در ادامه با مجله ژیوار همراه باشید.

فناوری واقعیت افزوده یا AR

در یک جمله می توان گفت که واقعیت افزوده ترکیب همزمان دنیای واقعی با تصاویر مجازی است، در واقع با کمک واقعیت افزوده علاوه بر عناصر موجود در دنیای واقعی، نمای فیزیک زنده دیگری نیز به صورت مستقیم اضافه می شود و گاهی غیر مستقیم این فناوری پیشرفته چندین لایه دیجیتالی را به دنیای فیزیکی انسان اضافه می کند که می تواند تصاویر جدیدی از واقعیت را در اختیار ما بگذارد.

در فناوری AR آنچه در اطراف ما وجود دارد توسط حسگرهای کامپیوتری دریافت و پردازش می شود. این اطلاعات پردازش شده را می توان با کمک رابط تعاملی با عناصر محیط ترکیب کرد. شما می توانید دنیای واقعی را با اشیاء سه بعدی، داده های GPS، هولوگرام ها، تجسم داده ها و موارد دیگر مخلوط کنید. این ترکیب به گونه ای است که انسان با حواس خود می تواند آن را درک کند.
بسیاری از شرکت ها در حال تحقیق و توسعه توابع واقعیت افزوده هستند.

زیرا این فناوری پتانسیل زیادی برای کمک به افراد در امور مختلف دارد و هر روز کاربردهای بیشتری از آن در زندگی روزمره مردم، صاحبان مشاغل، مهندسان و دانشمندان مشاهده می شود.
برای دسترسی به فناوری AR باید اپلیکیشن های مخصوص این فناوری را روی تلفن همراه خود نصب کنید. همچنین می توانید از تجهیزاتی مانند عینک هوشمند و نمایشگرهای مخصوصی که روی سر قرار می گیرند استفاده کنید.

چگونه می توان از فناوری AR استفاده کرد؟

برای درک بهتر واقعیت افزوده، خوب است آن را امتحان کنید. برای استفاده از این فناوری، گوشی شما باید جدید و هوشمند باشد. برخی از امکاناتی که ما در این فناوری هوشمند نیاز داریم عبارتند از:
• دوربین های دیجیتال و/یا سایر حسگرهای نوری
• شتاب سنج
• GPS
• ژیروسکوپ
• قطب نماهای حالت جامد
• شناسایی فرکانس رادیویی (RFID)
• اینترنت
• نرم افزار AR
ساده ترین راه برای استفاده از واقعیت افزوده استفاده از نرم افزارهای ویژه برای نمایش محصولاتی است که می فروشید با واقعیت افزوده. به این ترتیب مشتریان با انتخاب عکس محصول، آن را به صورت سه بعدی می بینند و بهتر می توانند برای خرید آن تصمیم بگیرند.

تفاوت بین واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) چیست؟

از آنجایی که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هر دو مبتنی بر تصاویر کامپیوتری هستند، بسیاری از مردم این دو را یکسان می دانند. در حالی که اینطور نیست. اجازه دهید با دو سوال به این موضوع بپردازیم.
واقعیت افزوده چیست؟ آنچه در دنیای واقعی وجود دارد با تصاویر رایانه ای آمیخته می شود و نتیجه در مقابل چشمان فرد ظاهر می شود.

کاربردهای اصلی فناوری AR

در پاسخ به این سوال که کاربرد واقعیت افزوده چیست، باید گفت که تا به امروز این فناوری توانسته در صنایع پزشکی، نظامی، رباتیک و ... تاثیر بسزایی بگذارد.
لازم به ذکر است که تعداد اپلیکیشن های واقعیت افزوده در دنیا روز به روز در حال افزایش است. از جمله این اپلیکیشن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

   آموزش پزشکی

واقعیت افزوده می تواند تاثیر زیادی در بهبود دقت تجهیزات MRI، جراحی های پیچیده و سایر روش های درمانی داشته باشد. یکی از دانشکده های پزشکی در کلینیک کلیولند در دانشگاه کیس وسترن رزرو، هدست های فناوری AR را در اختیار دانشجویان خود قرار داده است تا این پزشکان آینده بتوانند درون بدن انسان را به صورت سه بعدی ببینند و بیماری و روش درمان را بیاموزند. تصور کنید چنین پیشرفتی چقدر می تواند به نجات جان انسان ها و جلوگیری از خطاهای پزشکی کمک کند.

   افزایش درآمد در انواع مشاغل

کمپین های بازاریابی جدید از واقعیت افزوده برای جذب مخاطبان بیشتر استفاده می کنند. انواع فروشگاه ها از این فناوری برای دریافت اطلاعات کاربران و افزایش درآمد خود استفاده می کنند. این روش بازاریابی به حدی در حال افزایش است که انتظار می رود به مرور زمان به یک ابزار بازاریابی عادی تبدیل شود.
برای مثال برند معروف موتورسیکلت هارلی دیویدسون با استفاده از فناوری پیشرفته AR به مشتریان این امکان را می دهد که موتورسیکلت مورد نظر خود را در خانه انتخاب کنند و سپس با استفاده از این فناوری رنگ ها و گزینه های مختلف آن را بررسی کنند تا در نهایت تصمیم بگیرند. موتوری که می خواهند بخرند.

همچنین در گذشته خرید اینترنتی عینک کاری پرخطر بود، اما اکنون می توانید با استفاده از اپلیکیشن واقعیت افزوده، عینک را در برخی از فروشگاه های آنلاین عینک تست کنید و ریسک خرید آنلاین عینک را به صفر برسانید.

نگهداری

واقعیت افزوده تاثیر زیادی در نگهداری و تعمیرات پیچیده صنایع مختلف دارد. فناوری AR ریشه مشکل را به تعمیرکاران حرفه ای نشان می دهد، راه حلی برای رفع آن ارائه می دهد و حتی نحوه پیاده سازی آن راه حل را نشان می دهد. این تخصص برای انواع صنایع خودروسازی، تجهیزات پزشکی و ابزار سنگین تولید و ... کاربرد دارد که با پیشرفت بیشتر تکنولوژی و گسترش فناوری اینترنت اشیا، کارایی واقعیت افزوده در نگهداری و تعمیرات افزایش می یابد.

طراحی دکوراسیون داخلی

یکی از سخت ترین انتخاب ها در فروشگاه دکوراسیون منزل، انتخاب رنگ مبلمان و دیوار است. با ظهور واقعیت افزوده این مشکل به طور کامل برطرف شده است. با کمک فناوری AR می توانید قبل از اجرای طرح جدید، دکوراسیون داخلی را مشاهده کرده و در صورت لزوم انتخاب های خود را تغییر دهید. به این ترتیب ریسک خرید اشتباه را به صفر می رسانید.
استفاده از واقعیت افزوده به طراحی داخلی محدود نمی شود. بسیاری از معماران می توانند از این فناوری برای ساخت خود استفاده کنند و پس از اجرای هدست فناوری AR طرح نهایی را مشاهده کرده و در صورت لزوم در همان لحظه آن را تغییر دهند. همچنین مهندسان شهرسازی می توانند مدل شهری مورد نظر خود را مدل سازی کرده و نتیجه نهایی را مشاهده کنند.

در واقع اکنون که مهندسان در هر فضایی که قرار است طراحی یا مدلسازی یا ساخت و ساز انجام شود می توانند قبل از صرف هزینه و منابع از نتیجه نهایی مطمئن شده و سپس شروع به کار کنند.

   کاهش هزینه های کسب و کار

بسیاری از کسب و کارها با هزینه های زیادی مانند حمل و نقل، ذخیره سازی و ... روبرو هستند اما اگر بدانند واقعیت افزوده چیست می توانند با کمک آن این هزینه ها را کاهش دهند. به عنوان مثال شرکت حمل و نقل DHL از عینک های واقعیت افزوده استفاده می کند که با کمک لنزهای طراحی شده مخصوص این عینک، کارگران می توانند محصول مورد نظر را در انبار پیدا کرده و کوتاه ترین مسیر را برای رفتن به آن پیشنهاد دهند. به این ترتیب هم در زمان یافتن محصول صرفه جویی می شود و هم در هزینه حمل و نقل. این پس انداز می تواند به رشد و توسعه سازمان های تجاری کمک زیادی کند.

یکی از راه های افزایش بهره وری دانش آموزان افزایش هوش هیجانی آنهاست. امروزه استفاده از فناوری AR در آموزش کاربرد زیادی پیدا کرده است. از این فناوری برای نمایش محتوای آموزشی، نمایش اعضای داخلی بدن، ساخت مجلات چند رسانه ای و ... استفاده می شود.

به عنوان مثال، برنامه Aurasma در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته اجرا می شود و دانش آموزان می توانند کلاس درس خود را از طریق تبلت در یک محیط آموزشی غنی تر ببینند. به عنوان مثال در کلاس های آموزش موسیقی نت های نواخته شده با کمک فناوری AR دیده می شوند یا در کلاس نجوم کل منظومه شمسی را می بینند.