بیش از 80 درصد گوشی های دنیا از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند و تعداد کاربران آن به 2.5 میلیارد نفر در جهان می رسد. در عین حال، iOS سیستم عامل موبایل هوشمند تنها یک میلیارد نفر در جهان است. اما نکته جالب اینجاست که این عدد بالا تا حدودی نشان از موفقیت این سیستم عامل در رفع نیاز کاربران دارد. اگرچه این سیستم عامل از ابتدای توسعه خود پیشرفت زیادی داشته و امکاناتی را ارائه کرده است که شاید کمتر کاربر از آن مطلع باشد. اگر سیستم عامل گوشی شما نیز اندروید است و به دنبال افزایش بهره وری آن هستید، با ما همراه باشید تا با ۹ مورد از جدیدترین و کاربردی ترین ترفندهای اندروید آشنا شوید. در ادامه با مجله ژیوار همراه باشید.

قبل از آموزش ترفندهای اندروید به یاد داشته باشید:

  • این ترفندها برای اکثر گوشی های اندرویدی مفید است.
  • نام بخش های ذکر شده در بخش تنظیمات ممکن است در هر گوشی با توجه به به روز رسانی های انجام شده متفاوت باشد. اما روند به طور کلی یکسان است.
  • ممکن است برخی از ترفندها و ویژگی های پنهان گوشی های سامسونگ، شیائومی و ... در برخی مدل ها موجود نباشد.
  • حال با توجه به نکات بالا با برخی از به روزترین و مهم ترین ترفندهای گوشی اندرویدی آشنا می شویم.

1. دوربین را از دکمه پاور گوشی فعال کنید

عملکرد این ویژگی از عنوان آن کاملا مشخص است. کاربران گوشی های اندرویدی می توانند با دو بار فشار دادن پشت سر هم دکمه پاور، اپلیکیشن دوربین را باز کنند. در واقع دیگر نیازی نیست اپلیکیشن دوربین را از میان ده ها اپلیکیشن موجود در منوی گوشی خود بیابید و به سرعت به آن دسترسی خواهید داشت.

2. برنامه را قفل کنید و سپس گوشی را با خیال راحت به دوست خود بدهید

بدون شک حداقل یکبار برای شما پیش آمده که گوشی خود را به دوستتان بدهید اما پس از گذشت چند لحظه متوجه شده اید که آن شخص به اشتباه اپلیکیشن دیگری را باز کرده و به آن نگاه کرده است. اما خبر خوب این است که این ترفند اندرویدی در چنین مواقعی به شما کمک می کند.

در این ترفند یاد می گیرید که قبل از اینکه گوشی خود را به شخص دیگری بدهید اپلیکیشن مورد نظر را روی صفحه قفل کنید تا فرد به جز تماشای آن به محتوای دیگری دسترسی نداشته باشد. برای این شغل:

به تنظیمات بروید، بخش بیومتریک و امنیت را پیدا کنید و وارد آن شوید. سپس به دنبال تنظیمات بیشتر در این قسمت بگردید که در اندروید 11 به آن تنظیمات امنیتی دیگر می گویند. سپس به انتهای صفحه رفته و گزینه Pin windows را فعال کنید.

از این مرحله به بعد، می توانید قبل از اینکه گوشی خود را به کسی بدهید، برنامه را قفل کنید. اما شکل قفل کردن چیست؟

برنامه مورد نظر را باز کنید و سپس دکمه برنامه های اخیر که در پایین گوشی در کنار دکمه هوم قرار دارد را لمس کنید. روی نماد برنامه ضربه بزنید و از منوی باز شده گزینه pin this app را انتخاب کنید. سپس وارد اپلیکیشن شده و گوشی را به آن شخص بسپارید.

3. نیازی نیست قفل گوشی خود را باز کنید و وقت خود را در خانه تلف کنید

تصور کنید در خانه نشسته اید و هیچ تهدیدی برای ایمن نگه داشتن اطلاعات شما وجود ندارد. پس چه نیازی به صرف زمان برای باز کردن قفل گوشی خود هر بار که می خواهید از آن استفاده کنید چیست؟ در واقع در این مورد از ترفندهای اندروید شما برای گوشی تعیین می کنید که در مکان های خصوصی که برای سیستم تنظیم کرده اید نیازی به بازکردن دستی قفل گوشی نباشد و به صورت خودکار آنلاک شود.

برای فعال سازی این قابلیت به تنظیمات رفته و در قسمت Lock Screen وارد Smart Lock شوید. در این قسمت سه گزینه وجود دارد که یکی از آنها Trusted place می باشد. روی این گزینه ضربه بزنید تا وارد آن شوید. در اینجا می توانید با استفاده از گزینه مثبت مکان های مورد اعتماد خود را به سیستم معرفی کنید.

پس از فعال سازی این بخش، گوشی هوشمند شما پس از حضور در این مکان ها یک بار به صورت خودکار از شما رمز عبور را می خواهد و در دفعه بعد یا به محض خروج از آن مکان باید آن را باز کنید. .

گزینه‌های تشخیص روی بدن و دستگاه‌های مورد اعتماد در Smart Lock
همانطور که مشاهده می کنید در قسمت Smart Lock دو گزینه دیگر به نام های On-body detection و Trusted devices وجود دارد.

تشخیص روی بدن فقط برای مواقعی است که در حال حرکت هستید و نمی توانید به راحتی قفل گوشی خود را باز کنید. با فعال کردن این قابلیت، هر زمان که در حال حرکت هستید، تنها کافیست یک بار پین کد خود را وارد کنید و دیگر نیازی به انجام آن نخواهید داشت.

گزینه بعدی که Trusted devices است زمانی مناسب است که آن را به گجت های دیگری مانند ساعت های بلوتوث یا سیستم های خودرو متصل کرده باشید. برای فعال سازی این ترفند اندروید، ابتدا گوشی شما باید سایر گجت های شما را بشناسد. پس از آن، نیازی به وارد کردن دستی رمز عبور یا باز کردن قفل در هر بار برقراری ارتباط نیست.

4. وب سایت ها را در اندازه های اصلی مشاهده کنید

این ویژگی به شما این امکان را می دهد که وب سایت ها را در اندازه های واقعی در گوشی خود مشاهده کنید. این بدون شک تاثیر مستقیمی بر بهبود تجربه کاربری شما خواهد داشت.

برای فعال سازی این مورد، مرورگر مورد علاقه خود را در گوشی اندرویدی خود باز کرده و به سایت مورد نظر خود بروید. اگر از کروم استفاده می کنید، روی سه نقطه در بالا سمت راست ضربه بزنید. اگر مرورگر شما اینترنت سامسونگ است، روی سه خط پایین سمت راست ضربه بزنید تا وارد تنظیمات آن شوید. در این مرحله گزینه Desktop Site را انتخاب کنید. پس از آن، وب سایت در ابعاد واقعی خود در برنامه نشان داده می شود.

5. بکشید و رها کنید و وضوح برنامه را کاهش دهید

یکی دیگر از ترفندهای اندروید کشیدن و رها کردن است. پس از باز کردن یک برنامه، کاربران می توانند کلید برنامه های اخیر را برای دسترسی به برنامه های باز شده فشار دهند. سپس دست خود را روی اپلیکیشن مورد نظر قرار دهید و آن را روی صفحه بکشید و همانجا رها کنید.

در این شرایط، یک نسخه کوچک از برنامه در صفحه اصلی نشان داده می شود. اما یکی از قسمت هایی که فقط در گوشی های سامسونگ وجود دارد مربوط به کاهش وضوح اپ باز است. بالای برنامه باز شده در صفحه اصلی را لمس کنید تا منوی بالای آن باز شود. از سمت چپ گزینه دوم را انتخاب کنید. سپس از نوار بالایی برای افزایش یا کاهش وضوح استفاده کنید.

6. صدا را در حین مکالمه ضبط کنید

توجه داشته باشید که این ترفند های جالب گوشی در تمامی گوشی هایی که از این سیستم عامل پشتیبانی می کنند وجود ندارد. نه تنها در گوشی های شیائومی، بلکه در همه مدل های سامسونگ. اما اگر این امکان در تلفن همراه شما گنجانده شده بود، می توانید از آن برای ضبط مکالمات صوتی خود استفاده کنید.

 

منبع: makeuseof