در ابتدا، تلفن همراه چیزی جز یک ابزار ارتباطی برای تماس های صوتی نبود. اما پس از سال ها پیشرفت و تکامل، گوشی هوشمند امروزی ساخته شده است که جایگزین اکثر دستگاه های دیجیتال شده و یکی از مهم ترین و پرکاربردترین دستگاه های مورد استفاده همه مردم است. اکنون که این دستگاه های دوست داشتنی به یکی از پرفروش ترین کالاهای دیجیتال در جهان تبدیل شده اند، اکثر مردم به دنبال خرید گوشی با قیمت مناسب هستند. در حال حاضر انتخاب های زیادی برای خرید گوشی وجود دارد و برندهای مختلفی مانند سامسونگ، اپل، شیائومی، هواوی، اوپو، ریلمی، گوگل، نوکیا و وان پلاس مدل های زیادی در دسترس دارند. قیمت گوشی ها با توجه به برند، مشخصات فنی و فاکتورهایی مانند حافظه داخلی و رم متفاوت است و شما می توانید در بازه های قیمتی مختلف انتخاب خود را انجام دهید.

در این قسمت قصد داریم راهنمای خرید گوشی را در اختیار شما قرار دهیم که با مطالعه آن می توانید با آگاهی بهتر گوشی مورد نظر خود را انتخاب و آن را خریداری کنید؛ از شما دعوت می کنیم در ادامه با مجله ژیوار همراه باشید.

تاریخچه ظهور دسته بندی های جداگانه برای تلفن های همراه

در ابتدا گوشی های هوشمند وجود نداشت و همه تلفن های همراه بر اساس یک هدف کار می کردند و آن امکان برقراری تماس و مکالمه صوتی بود. اولین تلفن همراه دنیا در سال 1973 توسط موتورولا تولید انبوه شد و پس از آن دستگاه های زیادی با همین هدف و طرح های مشابه و سنتی به بازار عرضه شد.

این روند تولید گوشی های مکعبی چندین سال ادامه داشت تا اینکه در سال 2007 که می توان آن را نقطه عطف گوشی های هوشمند دانست، اولین گوشی های هوشمند توسط اپل و سامسونگ معرفی شدند. با معرفی و تولید اولین آیفون و اولین گوشی هوشمند سامسونگ، روند توسعه گوشی های هوشمند تغییر کرد و دنیای جدیدی در این زمینه معرفی شد. پس از آن سال، تکامل و توسعه این دستگاه‌ها سریع‌تر و سریع‌تر شد تا اینکه امروز گوشی‌های هوشمند تبدیل به گوشی‌های در دستان شما شدند.

در ابتدا گوشی های هوشمند تولید شده همگی از یک سری امکانات مشابه بهره می بردند و نیازی به معرفی بهترین گوشی ها در رده های مختلف نبود. اما پس از گذشت چند سال و با اضافه شدن امکانات بسیار متنوع و بعضاً گران به گوشی های هوشمند، شرکت های تولید کننده این دستگاه ها تصمیم گرفتند دسته بندی های مختلفی از این گوشی ها را عرضه کنند. وجود این دسته بندی ها به آنها کمک کرد تا سبد محصولات خود را متنوع کنند و نظر طیف وسیع تری از خریداران با هر قدرت خریدی را از این طریق به خود جلب کنند.

   این جرقه ایجاد دسته‌هایی برای گوشی‌های هوشمند مانند پرچم‌دار، پرچم‌دار، گوشی‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت شد.

گوشی های پرچمدار

گوشی های پرچمدار اکثرا بهترین و گران ترین گوشی های هوشمند تولید شده توسط هر شرکتی هستند. در این گوشی ها بهترین امکانات و جدیدترین امکانات در کنار هم قرار می گیرند و به نوعی نشان دهنده توانایی های یک شرکت هستند. تمامی شرکت های تولید کننده تلفن همراه بر این مقوله متمرکز شده اند و سعی می کنند بهترین عملکرد خود را در این گوشی ها نشان دهند و از این محصولات برای ارتقای جایگاه خود در بین کاربران استفاده کنند.

این گوشی مدل جدید دارای دوربین های عالی، تراشه های سریع و به روز، صفحه نمایش بسیار شفاف، کیفیت ساخت بالا و طراحی جذاب هستند و رقابتی ترین نسخه گوشی های هر شرکتی به حساب می آیند. هر ساله شرکت ها با معرفی پرچمداران جدید قصد دارند قدرت خود را در برابر یکدیگر نشان دهند و توجه کاربران را به خود جلب کنند. قیمت پرچمداران نیز به دلیل ویژگی های رده بالایی که به آن اشاره کردیم بالاست و معمولا گران ترین گوشی های هر برندی، پرچمداران آن ها هستند.

گوشی های قاتل پرچمدار

دسته بندی قاتل پرچمداران یکی از جذاب ترین دسته بندی ها برای گوشی های هوشمند است که اخیرا بیشتر مورد توجه شرکت های مختلف قرار گرفته و مدل های جدیدی با این عنوان پیدا می شود. این دسته در اصل توسط OnePlus ایجاد شده است. وان پلاس با معرفی گوشی هایی با مشخصات فنی نزدیک به پرچمداران و در عین حال قیمتی مناسب و مناسب، این دسته بندی مجزا را شکل داد و به عرصه رقابتی برای شرکت های سازنده گوشی های هوشمند تبدیل شد.

به عنوان یک تعریف کلی، پرچم داران را می توان گوشی هایی با مشخصات فنی مشابه پرچمداران اصلی دانست که با کمی صرفه جویی در طراحی و کیفیت ساخت، کیفیت صفحه نمایش و دوربین نسبت به آن ها ارزان تر هستند. در اکثر گوشی های تحت این عنوان از تراشه های سریع و جدید استفاده می شود تا بهترین عملکرد فنی را داشته باشند. اما برای جبران هزینه های این تراشه ها، شرکت های سازنده از دوربین ها یا صفحه نمایش هایی استفاده می کنند که کمی ضعیفتر از پرچمداران هستند. قیمت مدل های مختلف کشنده پرچمدار کمی متفاوت است اما به طور متوسط می توان قیمت آنها را چیزی بین پرچمداران و میان رده های هر شرکتی در نظر گرفت.

گوشی های میان رده

با توجه به قیمت بالای پرچمداران، خرید آنها برای عموم مردم انتخاب خوبی نیست و بیشتر افراد ترجیح می دهند گوشی هوشمندی با قیمت مناسب داشته باشند. راه حل بهینه تولید گوشی های میان رده بود. این گوشی ها که با قیمت بسیار کمتری نسبت به پرچمداران عرضه می شوند و کیفیت نسبتا خوبی دارند، میان رده نامیده می شوند که برای رفع نیاز عموم و فروش بیشتر ساخته شده اند.

مانند پرچمداران، گوشی های میان رده در سبد محصولات اکثر شرکت ها دیده می شوند و همیشه جزو پرفروش ترین گوشی های موبایل در بازار هستند. در میان رده ها تمرکز بیشتر بر روی کاهش قیمت گوشی است، اما نه به گونه ای که عملکرد آنها را زیر سوال ببرد. در این گوشی ها از متریال ارزان تری نسبت به پرچمداران استفاده شده است و کیفیت ساخت پایین تری نسبت به آن ها دارند. معمولا در این گوشی ها از پنل های نمایشگر LCD استفاده می شود و در کنار تراشه و دوربین های معمولی این امکان را به شما می دهد تا با هزینه ای مناسب یک گوشی هوشمند مناسب خریداری کنید. این گوشی های میان رده بهترین انتخاب برای کاربران عادی هستند و برای کسانی که نیازی به گوشی فوق سریع و قدرتمند ندارند، گوشی های میان رده با قیمت مناسب خود می توانند بسیار کاربردی باشند.

گوشی های اقتصادی

گوشی های مقرون به صرفه را عملا می توان تنها محصولاتی با سیستم عامل اندروید دانست که ویژگی اصلی آنها قیمت ارزان آنها نسبت به امکانات آنهاست. این گوشی های اقتصادی را می توان در بازه قیمتی 2 تا 5 میلیون تومان قرار داد. البته باید در نظر داشته باشید که با این قیمت نمی توانید امکانات و امکانات یک گوشی میان رده یا بالاتر را داشته باشید و همانطور که اشاره کردیم این گوشی ها می توانند عملکرد بسیار معمولی و حداقلی را در اختیار شما قرار دهند.

اسمارت فون های مقرون به صرفه که از نظر قیمت و کارایی در پایین ترین رده قرار می گیرند، عموما از تراشه ها، دوربین ها و نمایشگرهای بسیار ساده استفاده می کنند و حداقل کارایی را برای اجرای دستورات کاربر دارند. از این گوشی ها نباید انتظار دوربین باکیفیت یا عملکرد سریع داشته باشید و بیشتر آن ها گوشی های هوشمند ساده ای هستند که می توانند شما را در فعالیت های روزمره و سبک مانند وب گردی، تماس، حضور در شبکه های اجتماعی و مواردی از این دست همراهی کنند.

جمع بندی

مشخصات فنی، کیفیت ساخت، دوربین ها و ویژگی های به کار رفته در گوشی موبایل می تواند بر قیمت آن تاثیر بگذارد. از طرفی برند سازنده یک موبایل نیز می تواند روی قیمت خود گوشی تاثیر بگذارد. برای مثال می توانید گوشی های آیفون اپل را با سایر گوشی های اندرویدی موجود در بازار مقایسه کنید. آیفون‌ها اکنون گران‌ترین گوشی‌های موجود در بازار هستند. حتی اگر یک گوشی اندرویدی امکانات بیشتری از آنها ارائه دهد!

 

منبع: gsmarena